RENUNG-RENUNGKAN LAH WAHAI SAHABAT


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah A-Maidah ayat 8)


Selasa, 6 Ogos 2013

ARAB SAUDI IKTIRAF SHIAH JAFARIYAH SEBAGAI SALAH SATU MAZHAB DALAM ISLAM?

Ketika heboh satu Malaysia akan kafirnya puak-puak Shiah sejak akhir-akhir ini, maka aku terkenang beberapa hal yang amat mengelirukan aku. Alim ulamak Malaysia menyatakan dengan beraninya bahawa aliran Shiah itu sesat, malah ada yang begitu sadis sehingga ke tahap mengkafirkan mereka.

Aku teringat beberapa hal.....dalam permohonan visa haji atau umrah kerajaan Arab Saudi menetapkan hanya Qadiyani saja yang dilarang mengerjakan umrah atau haji, iaitu secara tak langsung mengiktiraf Shia (sama ada Jafariyah, Zaidiyah dan sebagainya) sebagai satu cabang dari Islam dan dibenarkan menjejakkan kaki ke Tanah Suci.

Beberapa tahun lalu juga ketika aku mengerjakan haji, kerajaan Arab Saudi mengedarkan borang soal selidik mengenai perkhidmatan haji. Antara perkara yang diminta maklum balas ialah apakah mazhab responden yang terlibat, dan diberi pilihan jawapannya untuk diisi iaitu:   A. Shafie  B. Hanafi  C. Maliki D. Hanbali  E. Jafariyah (Shiah)

Dan kerajaan Arab Saudi juga menyantuni dan melayani akan kelainan atau perbedaan mazhab dalam menjalani ibadah haji. Kerajaan Arab Saudi terpaksa menyediakan bas-bas yang tidak berbumbung kerana mengikut mazhab Jafariyah ketika berihram diharamkan menaiki kenderaan berbumbung. Apakah kerajaan Arab Saudi melayani kerenah puak-puak yang dikatakan "sesat dan kafir" ini?

Dan yang terpenting sekali, pengikut mazhab-mazhab dalam aliran Shiah tidak dilarang sama sekali daripada memasuki Tanah Haram Mekah dan Madinah sama ada untuk mengerjakan haji atau umrah. Apakah kerajaan Arab Saudi begitu lemah dah jahil kerana membenarkan pengikut ajaran "sesat dan kafir" mengerjakan haji? Ahhhhhhhhh....makin buntu aku memikirkannya......

Dan bagaimana pula Malaysia yang saban tahun menjemput Qari dari Negara yang bermazhabkan aliran "sesat dan kafir" iaitu Iran dan Azerbaijan ke Majlis Tilawah Al-Quran! Dan tercatat dalam sejarah, Qari Shiah dari Iran telah beberapa kali menjuarai Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa. Kalau mereka kafir bagaimana mereka dijemput? Ahhhhhhhhh.....malas aku nak pikir....LU PIKIR LA SENDIRI...!

Isnin, 5 Ogos 2013

YUSOF QARDAWI PUN TURUT HADIR KE PERHIMPUNAN INI, TETAPI KENAPA MASIH ADA YANG HIPOKRIT!

The Amman Message (Arabic: رسالة عمان‎) is a statement which was issued on 9 November 2004 (27th of Ramadan 1425 AH) by King Abdullah II bin Al-Hussein of Jordan, calling for tolerance and unity in the Muslim world.[1] Subsequently, a three-point ruling was issued by 200 Islamic scholars from over 50 countries, focusing on issues of: defining who a Muslim is; excommunication from Islam (takfir), and; principles related to delivering religious edicts (fatāwa).[2]


The Amman Message was delivered in Amman as a Ramadan sermon by Chief Justice Sheikh Iz-al-Din al-Tamimi in the presence of King Abdullah II and a number of Muslim scholars. According to a report issued by the International Crisis Group, "The sermon stressed the need to re-emphasise Islam's core values of compassion, mutual respect, tolerance, acceptance and freedom of religion." The next year, in July 2005, an Islamic convention brought together 200 Muslim scholars from over 50 countries who issued a three-point declaration (later known as 'Three Points of the Amman Message'). This declaration focused on:

The recognition of eight legal schools of thought (madhāhib) and the varying strains of Islamic theology viz.
Sunni Hanafi
Sunni Hanbali
Sunni Maliki
Sunni Shafi'i
Shia Ja`fari - which includes the Ithna 'Ashariyyah and the Isma'iliyyah
Shia Zaydi
Ibadi
Zahiri

Forbade declaring an apostate of followers of following creeds/practices/thoughts:
Ash`ari creed
real Tasawwuf practices
true Salafi thought

The forbiddance from pronouncing disbelief (Takfir) upon (or excommunicating) others recognized as Muslims

The stipulations placed as preconditions to the issuing of religious edicts, intended to prevent the circulation of illegitimate edicts

Explaining why the message was issued, King Abdullah stated: "[W]e felt that the Islamic message of tolerance was being subjected to a fierce and unjust attack from some in the West who do not understand Islam's essence, and others who claim to be associated with Islam and hide behind Islam to commit irresponsible deeds."

Following are conferences & declarations:

The International Islamic Conference: True Islam and Its Role in Modern Society, (Amman, 27-29 Jumada II 426 ah / 4–6 July 2005 ce)
Forum of Muslim 'Ulama' and Thinkers, (Mecca, 5-7 Sha'ban 1426 ah / 9–11 September 2005 ce)
First International Islamic Conference Concerning the Islamic Schools of Jurisprudence and the Modern Challenges, (Al al-Bayt University, 13-15 Shawwal ah /15–17 November 2005 ce)
The Third Extraordinary Session of the Organization of the Islamic Conference, (5-6 Dhu'l-Qa'da 1426 ah / 7–8 December 2005 ce)
The Second International Conference of the Assembly for Moderate Islamic Thought and Culture, (25-27 1 Rabi' 1427 ah / 24–26 April 2006 ce)
The International Islamic Fiqh Academy Conference Seventeenth Session, (Amman, 28 Jumada I - 2 Jumada II 1427 ah / 24–28 June 2006 ce)
Muslims of Europe Conference, (Istanbul, 1–2 July 2006 ce)
The ninth session of the council of the Conference of Ministers of Religious Endowments and Islamic Affairs, (Kuwait, 20-21 1426 AH / 22–23 November 2005 CE)
Amman Message in the Eyes of Others: Dialogue, Moderation, Humanity, (The Hashemite University, September 20–21, 2006)

SIASAT JUGA PEGAWAI PERINGKAT TERTINGGI FELDA - RAFIZI RAMLI

Saya mengalu-alukan kejayaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat sehingga ke peringkat pendakwaan kes penyelewengan melibatkan satu unit anak syarikat FELDA. Pendakwaan yang dibuat pada hari ini adalah satu perkembangan baik yang perlu diteruskan oleh SPRM.

Walau bagaimana pun, siasatan dan pendakwaan berhubung kes ini tidak boleh terhenti di peringkat kepimpinan korporat KPFQ Foods Sdn Bhd semata-mata kerana ia juga melibatkan keputusan di peringkat tertinggi Felda yang bertanggungjawab sepenuhnya terhadap tata kelola (good governance) dan pelaburan kesemua anak syarikat Felda.

KPFQ Foods Sdn Bhd adalah syarikat usahama (joint venture) di antara Koperasi Permodalan Felda Malaysia Berhad (KPFMB) dan Silver Bird Group Berhad (SBGB) yang ditubuhkan khusus untuk menjadi ejen pemasaran bagi barang-barang makanan dan pertanian dari rancangan Felda di seluruh negara melalui projek Gedung Makanan Negara yang diilhamkan dan dilancarkan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak oada 3 September 2009.

Semasa pelancarannya, Dato’ Seri Najib Tun Razak mengumumkan bahawa projek Gedung Makanan Negara akan melibatkan pelaburan sebanyak RM750 juta oleh Felda dalam tempoh 10 tahun.
Oleh yang demikian, kes penyelewengan dana melibatkan KPFQ Foods Sdn Bhd perlu diteliti dalam konteks pentadbiran korporat dan tata kelola yang lebih besar.

Tambahan lagi, akhir-akhir ini banyak dana rakyat digunakan untuk membiayai projek usahasama di antara agensi kerajaan dan swasta yang menimbulkan beberapa persoalan khusus mengenai tata kelola yang diamalkan oleh kerajaan:

1.      Bagaimanakah penilaian mengenai kesesuaian projek dibuat sebelum sesuatu keputusan pelaburan dan usahasama dengan swasta dibuat memandangkan beberapa skandal setakat ini (termasuk NFC dan sekarang KPFQ) membayangkan jika projek dinilai dengan objektif, projek atau usahasama ini mungkin tidak diluluskan;

2.      Apakah peranan wakil-wakil kerajaan di dalam agensi dan syarikat usahasama untuk memantau kemajuan projek dan memastikan penyelewengan tidak berlaku, memandangkan di dalam kedua-dua kes NFC dan KPFQ penyelewengan berlarutan dalam satu tempoh yang panjang; dan

3.      Apakah peranan dan pertanggugjawaban kepimpinan kerajaan apabila projek-projek usahasama di bawah tanggungjawab mereka gagal dan membazirkan wang rakyat.

Oleh yang demikian, saya menggesa supaya siasatan terhadap kes ini tidak dihadkan semata-mata kepada kesalahan dan penyelewengan yang melibatkan kepimpinan KPFQ Sdn Bhd tetapi perlu diluaskan kepada aspek kecuaian (negligence) dan ketidaktelitian pimpinan tertinggi negara yang terbabit supaya ada kebertanggungjawaban kerana agensi-agensi ini adalah dibawah tanggungjawab mereka.

Apatah lagi apabila kes ini membabitkan usahasama dengan Silver Bird Group Berhad (SBGB) yang mempunyai hubungan rapat dengan agensi-agensi kerajaan yang lain termasuklah Tabung Haji. Selain projek-projek yang melibatkan Gedung Makanan Negara dan KPFQ Sdn Bhd, SBGB mempunyai beberapa projek usahasama yang serupa dengan Tabung Haji.

Malah, pemegang-pemegang saham besar di dalam SBGB adalah Tabung Haji dan Tan Sri Vincent Tan, yang menunjukkan bahawa SBGB adalah sebuah syarikat perniagaan yang ada hubungan yang baik dengan kerajaan.Saya berharap siasatan SPRM telah pun mengambil kira semua perkara ini.

Buat masa ini, sebagai pimpinan yang bertanggungjawab mengilham dan melancarkan projek Gedung Makanan Negara yang membabitkan KPFQ Sdn Bhd ini, Dato’ Seri Najib Tun Razak perlu membuat kenyataan menjawab ketiga-tiga soalan yang saya nyatakan di atas mengenai longgarnya tata kelola kerajaan dalam menentukan pelaburan dan usahasama agensi kerajaan dengan pihak swasta.

Adalah amat memalukan apabila penyelewengan terkini melibatkan dana dan kebajikan peneroka Felda, bila mana penyelewengan NFC sebelum ini melibatkan kebajikan penternak miskin!
RAFIZI RAMLI
Pengarah Strategi
Ahli Parlimen Pandan
2 OGOS 2013