RENUNG-RENUNGKAN LAH WAHAI SAHABAT


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah A-Maidah ayat 8)


Rabu, 27 Mac 2013

SATU DUNIA TAHU ENGKAU MEJAR BANGANG!

Amat memalukan apabila seorang bekas pegawai kanan tentera berpangkat mejar tidak tahu akan makna sumpah setia dan ikrar perwira terhadap Yang Dipertuan Agong! 'Kemaluan' mereka tambah membesar apabila melakukan tindakan bodoh dengan membuat laporan polis dimana satu dunia telah tahu akan kebodohan mereka itu.

Wahai sang mejar pencen! Tahukah anda bahawa sumpah setia perwira itu adalah terhadap Yang Dipertuan Agong dan bukannya kepada parti UMNO, BN atau perdana menteri! Takkan benda basic macam tupun payah sangat nak faham!

BERITA BERKAITAN:




Gesa siasat bekas jeneral ATM langgar sumpah perwira

KUALA LUMPUR 26 Mac - Pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Jaringan Melayu Malaysia (JMM) hari ini mendesak agar satu siasatan terperinci dilakukan terhadap bekas-bekas jeneral Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang didakwa melanggar sumpah setia dan ikrar perwira mereka terhadap Yang di-Pertuan Agong.

Ahli Jawatankuasa JMM, Mejar (B) Harith Ismail berkata, sumpah setia serta ikrar yang dilafazkan mereka ketika mula perkhidmatan seharusnya ditaati sampai bila-bila. [ R ] 

6 ulasan:

  1. banganggg tahap cipan..oii mejar2 banganggg.. ikrar kesatria yg pertama 1.beriman kepada Tuhan dan Bertakwa kepadaNya..2.setia kepada negara (bkn ameno) dan sedia berkorban demi kepentingannya dgn tidak sekali2 mengenal menyerah..3.memegang teguh disiplin tentera dan sentiasa menjunjung tggi sifat keperwiraan dan kehormatan tentera 4. mengutamakan perlaksanaan tugas dgn jujur dan ikhlas.5.menyimpan rahsia negara dgn seketat2nya..xda langsung sebut ameno..jgn bg malu kami la wahai mejar pencen..

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1. Percaya kepada Allah
      2. Percaya kepada Malaikat
      3. Percaya pada Rasul
      4. Percaya kepada kitab
      5. Percaya kepada hari kiamat
      6. Percaya kepada qada dan qadar

      Padam
    2. itu rukun iman la banganggg...yg gua komplen tu ikrar kesatria yg diwajibkan pd semua anggota tentera..laut,darat dan udara..PDRM pun ada tp tak tahulah pulak mcmana..sengalll mcm ameno juga tnpa nama 7.24 ptg...

      Padam
  2. da pencen pun wajib pakai lagi ker?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dh pencen x pyh la ttp tahap kesetiaan pd negara tu dh sebati dlm diri semua anggota pasukan ATM walaupun dh berpencen...

      Padam
  3. Askar Dan Polis macam nak mampos jaga keselamatan Negara. Tapi pemimpin jual negara dengan beri IC. Itupun masih kena setia ????

    BalasPadam