RENUNG-RENUNGKAN LAH WAHAI SAHABAT


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah A-Maidah ayat 8)


Selasa, 13 September 2011

KALAUPUN BETUL INGGERIS TAK JAJAH KITA, TAPI JEPUN PERNAH JAJAH KITA!

Lt. Jeneral Yamashita
Mutakhir ini wujud pula polemik baru dimana para cerdik pandai telah melontarkan berbagai argumen yang menyanggah akan kenyataan sejarah yang didendangkan selama ini, bahawa Malaysia (Malaya) tidak pernah dijajah! Ada pihak yang bersetuju dan ada pula pihak yang menyanggah kenyataan ini.

Bagi yang menafikan akan kenyataan sejarah bahawa Malaysia/Malaya pernah dijajah, argumennya mudah sahaja. Inggeris tidak pernah menjajah Malaya, tetapi memberi naungan atau perlindungan. Baiklah! kita terima kenyataan tersebut, memang Malaysia atau Malaya tidak pernah dijajah oleh Inggeris (kecuali negeri-negeri Selat iaitu Singapura, Melaka dan Pulau Pinang). Memang betullah Inggeris tidak pernah menjajah Malaysia atau Malaya kerana ketika Inggeris datang ke tanah atau negeri orang-orang Melayu memang Malaysia ataupun Malaya belum wujud lagi macam mana nak jajah! (macam kes liwat DSAI siri 1 la pulak, kondo belum wujud tapi kejadian liwat boleh berlaku).

Tetapi harus diingat!  Sejarah Malaysia atau Malaya atau Persekutuan Tanah Melayu atau apa saja nama atau gelaran yang diberikan untuk negeri-negeri orang Melayu ini tentulah tidak boleh dibicarakan secara terpisah-terpisah dengan rentetan sejarah yang berlaku walau di bahagian mana bumi Malaysia sekalipun. Kerana hakikatnya pembentukan negara Malaysia adalah merangkumi negeri-negeri dan wilayah orang Melayu ini yang mempunyai rentetan sejarahnya masing-masing.

Apakah kita boleh memisahkan akan hakikat dan sejarah bahawa bumi Melaka pernah dijajah oleh Portugis? Bagaimana pula dengan hakikatnya bahawa kerajaan Johor-Riau telah ditawan dan dijajah oleh Belanda? Bukankah Melaka juga pernah dijajah oleh Belanda selepas Portugis? Kenyataan sejarah juga mencatatkan bahawa pada 15 Ogos 1795 angkatan Inggeris telah tiba di Melaka dan mengambil-alih kuasa dari tangan Gabenor Belanda Abrahamus Couperus.

Oh itu bukan menjajah Tanah Melayu atau Malaya kerana yang dijajah adalah sebahagian bumi atau negeri orang Melayu. Baik, kita terima juga argumen kurang cerdik seperti ini.

Namun bukti paling besar bahawa keseluruhan Tanah Melayu (Malaysia pada masa ini) pernah dijajah adalah akan hakikat Jepun pernah menduduki Tanah Melayu atau Malaya mulai tahun 1941 hingga 1945, setelah mengalahkan pihak Inggeris. Kalau ini bukan penjajahan lalu apakah namanya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan