RENUNG-RENUNGKAN LAH WAHAI SAHABAT


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah A-Maidah ayat 8)


Jumaat, 13 Januari 2012

ISU DAKWAT KEKAL, KENAPA KERAJAAN BERDOLAK-DALIK?


Nazri dan Rashid dah mengaku. Rashid kata ada orang yang menghalang SPR melaksanakan penggunaan dakwat kekal masa PRU 12 lalu. Nazri pula telahpun mengaku bahawa beliaulah orangnya yang menghalang penggunaan dakwat kekal tersebut kerana kononnya bercanggah dengan perlembagaan negara. Rashid menyanggah, kerana menurut beliau penggunaan dakwat kekal dalam pilihanraya tidak bersangkut-paut dengan perlembagaan, cukup diperingkat SPR sahaja. Macam mana ni? siapa yang menipu ni? Tapi kalau kita masih ingat pembatalan penggunaan dakwat kekal dikaitkan dengan kononnya ada pihak yang menyeludup masuk dakwat tersebut dan dikhuatiri akan digunakan bagi tujuan sabotaj.

Mungkin kerajaan UMNO-BN menganggap rakyat mudah lupa di atas pembohongan mereka.

Sila baca petikan berita dari Malaysiakini:

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz mengaku bahawa beliau merupakan pihak yang bertindak menghalang penggunaan dakwat kekal dalam pilihan raya umum lalu.

Jelasnya, cadangan itu dipersoal pada 2008 kerana berbangkit isu perlembagaan berhubung hak warganegara berumur lebih 21 tahun untuk mengundi.

"Pada 2008 ada cadangan menggunakan dakwat kekal. Orang yang persoalkan sayalah," katanya dalam wacana membincangkang pilihan raya bebas dan adil di Kota Bharu malam tadi.
Turut terlibat dalam forum anjuran kerajaan Kelantan itu bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman dan exco kanan negeri Kelantan, Datuk Husam Musa.

Menurut Nazri, ia antaranya mengambil kira hak warganegara layak yang mahu mendapatkan kertas undi tetapi enggan dicalit dakwat kekal.

"(Jika ini berlaku) apa yang akan berlaku? Sebab dalam perlembagaan disebut rakyat yang berumur 21 tahun dan berdaftar layak mengundi.

"Jadi, oleh kerana keadaan sudah terlalu dekat (dengan pilihan raya), SPR mengambil keputusan tidak teruskan dakwat kekal. Itu sahaja sebab perlembagaan belum putuskannya."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan