RENUNG-RENUNGKAN LAH WAHAI SAHABAT


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah A-Maidah ayat 8)


Selasa, 17 November 2015

WALAUPUN INTIM, UMNO DAN PAS TAK AKAN NIKAH SECARA SAH!

Lim Guan Eng dalam satu program di Taman Templer telah mencadangkan supaya UMNO dan PAS menikah saja sementelah memang telah menjadi sekufu mengikut kata Tok Mufti MAZA.

Pernikahan dua sejoli yang sekufu memang digalakkan oleh Islam, yang mungkin Guan Eng juga maklum hasil keakraban beliau dengan Abang Mat Sabu.

Namun begitu amat mustahil perkahwinan dua sejoli ini akan menjadi kenyataan, paling tidak sebelum PRU 14.

UMNO pastinya tidak mahu ianya terjadi kerana wakil-wakil BN yang lain seperti MCA dan GERAKAN pasti membantah kecuali PAs menggugurkan agenda HUDUDnya. Sanggupkan PAS? Kalau begitu sama jugalah PAS berkawan dengan DAP!

Bakal-bakal calon UMNO di kerusi-kerusi yang dimenangi PAS juga pastinya membantah kerana menutup periuk nasi mereka. Bukanlah disebabkan mereka yakin menang tetapi yang penting dana mencurah-curah masuk! Masyukkkkkk .....

Pastinya UMNO tidak mahu mengorbankan semua ini dengan menikahi PAS! Tetapi mereka akan terus membuaikan si dara yang perasan jelita itu supaya terus hanyut dengan impian sebuah pernikahan.

Yang penting bagi UMNO, PAS amat diperlukan bagi mencetuskan fenomena pertandingan tiga penjuru di semua kerusi DUN dan Parlimen, yang mana pastinya menguntungkan UMNO dan mungkin juga sekutu lainnya seperti MCA, GERAKAN dan MIC, jika PAS sanggup di perlembukan supaya meletakkan calonnya di kerusi-kerusi yang ditandingi DAP.

Kita boleh lihat contoh bagaimana pertandingan tiga penjuru hanya menguntungkan BN semata seperti kerusi Kota Damansara, Semenyih, Sungai Aceh dan Cameron Highland.

Bagi PAS pula, mereka juga sebenarnya tidak mahukan pernikahan yang tergesa-gesa ini, kerana jika berlaku pastinya menguntungkan AMANAH. Pastinya sekurang-kurang 50 peratus ahlinya, terutama yang 'harum manis' akan menyeberang titian termasuklah ADUN dan MP mereka!

Jadi kalau kita mengharapkan berlakunya 'Wedding of The Year' dalam waktu terdekat ini usah bermimpilah!

1 ulasan:

  1. Habis tu..kau nak berzina ke..tak nak nikah..

    BalasPadam