RENUNG-RENUNGKAN LAH WAHAI SAHABAT


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah A-Maidah ayat 8)


Khamis, 9 Februari 2012

DR. MASZLEE CADANG HASAN JATI DAKWAH DI HARD ROCK CAFE

Amat tertarik sekali membaca surat terbuka dari seorang cendekiawan, Dr. Maszlee Malik dari UIAM kepada tokoh penjaga akidah umat Islam Malaysia, Datuk Dr. Hasan Ali @ Hasan JATI. Surat lengkap beliau seperti di sini.

Surat terbuka beliau amat sarat dengan pandangan dan hujah-hujah ilmiah dengan mengambil kira senario perubahan pendekatan yang diambil oleh kebanyakan gerakan-gerakan Islam, terutama selepas era Arab Spring. Hujah-hujah beliau amat meyakinkan dan boleh membuka mata dan minda "pemuja-pemuja" tokoh penjaga dan pembela akidah tersebut yang masih tersisa di dalam PAS.

Dan sudah pasti ramai yang bersetuju dengan pandangan Dr Maszlee, daripada Hasan JATI ke hulu ke hilir mengadakan perhimpunan untuk menjaga akidah umat Islam, lebih baik beliau menggunakan kepakaran motivator yang ada pada dirinya bagi membimbing semula para pemurtad kembali ke pangkal jalan. Sudah pasti Dr. Hasan ada senarai nama-nama yang terlibat yang didakwanya mencecah ratusan ribu. Dapat selamatkan 10 orangpun sudah memadai sebagai langkah awalnya.

Dan lebih tertarik lagi saranan Dr Maszlee kepada Dr Hasan, yang kini banyak masa terluang selepas dilucutkan jawatan EXCO, supaya menggunakan kepakaran beliau bagi membentung punca-punca gejala sosial seperti mat-mat rempit, mat-mat pet, remaja berpeleseran, kan lebih baik. Bawalah sekali sahabat-sahabat baru yang mendampingi beliau untuk membuat kerja-kerja amal menjaga akidah puak-puak ini.

Dr. Maszlee turut menyarankan Dr. Hasan membuat kerja amal yang lebih hebat iaitu berdakwah di Hard Rock Cafe menyeru agar umat Islam yang sedang enak dibuai kemabukan alkohol supaya bertaubat dan kembali menghayati Islam. Sudah pasti, kata Dr. Maszlee pemilik Hard Rock Cafe tidak akan menghalang kerja-kerja murni Hasan JATI tersebut. Kalau boleh kerahkan sekali 10,000 ribu orang yang berhimpun untuk menjaga umat akidah umat Islam mejalankan jihad murni ini. Sudah pastilah mereka yang tengah bersemangat jitu untuk mempertahankan akidah umat Islam akan bahu membahu membantu jihat terbaru Hasan JATI.

Dr. Maszlee amat yakin sekiranya Hasan JATI menyahut saranannya sudah pasti beliau akan dikenang kawan dan lawan sebagai "pejuang akidah yang sebenar."

Ye tak ye juga, nak jaga akidah umat Islam bukan melalui perhimpunan, tapi pergi ke punca masalah dan berdakwah di sana. Bukannya nak menyelamatkan akidah dengan menyerang PAS atau PKR!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan