RENUNG-RENUNGKAN LAH WAHAI SAHABAT


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah A-Maidah ayat 8)


Isnin, 20 Februari 2012

STAR AKUI KESILAPAN, TAPI LOGIKKAH MEREKA TERSILAP TERJEMAH?

Akhirnya akhbar milik MCA, The Star mengakui kesilapan mereka menterjemah sehingga menerbitkan berita yang salah "Kami tidak bersetuju Perdana Menteri mesti sentiasa terdiri daripada orang Melayu kerana kami mahu rakyat yang membuat keputusan" yang kononnya diucapkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang merangkap Setiausaha Agung DAP, YAB Lim Guan Eng.


Akhbar tersebut telahpun menerbitkan ralat tersebut dan menyatakan kekesalan atas kesilapan TERJEMAHAN yang mereka lakukan, tanpa memohon maaf kepada LGE yang menjadi mangsa berita palsu mereka.

Walaupun kita berterima kasih di atas "kejujuran" mereka mengakui kesilapan yang dilakukan, namun kita merasa musykil juga. Bagaimanakah sebuah akhbar yang didominasikan oleh kaum Tionghua dan dimiliki pula oleh parti politik terbesar kaum berkenaan boleh terkhilaf dalam menterjemah bahasa mereka sendiri? Mungkin mereka akan menjawab bahawasanya mereka kurang fasih berbahasa Mandarin!

Kalau betullah mereka tersilap menterjemah apa yang dikatakan oleh LGE, sepatutnya mereka menyiarkan terjemahan yang sebenarnya supaya kekeliruan tersebut dapat dijernihkan. Sudah tentu mereka tidak akan berbuat demikian kerana mereka memang ingin rakyat Malaysia sentiasa dalam kekeliruan!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan