RENUNG-RENUNGKAN LAH WAHAI SAHABAT


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah A-Maidah ayat 8)


Rabu, 8 Februari 2012

DIA PUKUL ORANG, DIA YANG MENANGIS!

Ketika saya bersekolah rendah di awal tahun 70an dulu, salah seorang guru saya (dah lupa namanya, mungkin Cikgu Hatta) memberi perumpamaan tentang orang yang suka menyalahkan orang lain kalau dia  buat kesalahan. Cikgu menceritakan dengan memberikan contoh dua orang anaknya, seorang umur 6 tahun dan seorang 4 tahun.

Si abang suka mencari perhatian ibu dan bapanya. Kadang kala dia akan cubit atau pukul adiknya, tetapi dia yang akan menangis! Bila ibu atau bapanya tanya dia akan kata adik pukul. Mula-mula si ayah atau ibu percaya dan memarahi si adik. Namun apabila kerap sangat berlaku maka si ibu intai tengok apa yang sebenarnya berlaku. Maka ternyata si abang yang nakal.

Kisah ini juga berlaku di Madinah pada tahun 80an ketika saya menunaikan fardhu haji. Seorang jemaah haji wanita Malaysia telah dituris beg tangannya ketika baru selesai bersolat oleh seorang jemaah wanita disebelahnya dengan maksud untuk mencuri. Menyedari kejadian tersebut jemaah Malaysia itu menjerit, namun jemaah yang mencuri itu menjerit lebih kuat lagi sambil menunjukkan beg tangannya juga di toreh! Akhirnya polis tiba dan menahan kedua-duanya dan dibawa ke balai polis.

Punya cerdik si pencuri itu dia turut menorehkan baju yang dipakainya. Tambah malang lagi apabila diperiksa dalam beg tangan jemaah Malaysia itu terdapat pula sebilah gunting. Walau bagaimanapun selepas pegawai kita pergi ke balai dan meyakinkan pegawai polis tersebut maka jemaah kita dilepaskan. Pihak polis menyatakan dia lebih percaya cerita jemaah haji kita dari cerita si pencuri (jemaah haji dari Mesir) kerana berdasarkan pengalamannya belum pernah lagi jemaah haji Malaysia mencuri di Tanah Suci.

Apa yang nak saya kaitkan dua cerita di atas adalah tentang senario politik negara kita, terutamanya sejak akhir-akhir ini.

Lihatlah saja bagaimana "siparasit" sebuah parti yang membikin honar siang dan malam, apabila dipecat lantas dia melalak melolong menggelar orang lain parasit!

Begitu juga dengan sebuah lagi parti lain. Sedap jer mulut dia menuduh orang lain sokong Israel, tapi bila diselidiki mereka telah begitu lama menjalin hubungan tidak rasmi dengan negara Yahudi tersebut.

Yang terkini sebagaimana yang dihikayatkan oleh Cikgu Bard seperti di sini. Oleh itu kita semua hati-hatilah terhadap "orang yang suka menangis" dan menuduh orang lain pukulnya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan