RENUNG-RENUNGKAN LAH WAHAI SAHABAT


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah A-Maidah ayat 8)


Rabu, 29 Februari 2012

PROSES "MEMBANGANGKAN" RAKYAT MALAYSIA TERUS GIAT DIJALANKAN

Hari ini keluar lagi berita yang amat menggelikan hati, yang kadang-kala amat-amat memualkan pula. Mula-mula aku terbaca berita yang menukilkan bahawa Setiauasaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Mansur bermadah berhelah menyatakan bahawa sesungguhnya tiada makhluk yang berjenama UMNO terlibat dalam insiden pertembungan dengan kumpulan Himpunan Hijau di Padang Kota, Pulau Pinang, Ahad lalu yang berakhir dengan dua orang petugas media dicederakan.


Menurut Bernama yang memetik Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, sehingga kini, tidak ada laporan polis dibuat yang mendakwa adanya penglibatan Umno dalam kejadian itu.

"Kalau betul kita (Umno) terlibat... (Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng) mesti sudah buat laporan polis, tetapi tiada (laporan polis).

"Benda yang tiada, diada-adakan," katanya pada sidang media majlis penyerahan air mineral kepada program Jelajah Keamanan Wakaf Water4Gaza di Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur, semalam.

Namun, bertentangan dengan apa yang diungkapkan oleh Adnan ini, sebenarnya Lim Guan Eng telahpun membuat laporan polis pada 28 Februari 2012, iaitu semalam. Sila lihat laporan polis yang dibuat oleh LGE di sini.


Kumpulan pendesak Melayu PERKASA Pulau Pinang hari ini turut menafikan anggotanya telah mencetuskan kekecohan yang mengakibatkan dua petugas media cedera pada Himpunan Hijau 2.0 di Padang Kota di George Town Ahad lepas.

Ketua Wira PERKASA Pulau Pinang Mohd Rizuad Mohd Azudin berkata anggota PERKASA berada di situ hanya untuk meninjau keadaan tetapi ada pihak yang membuat provokasi terhadap mereka sebaik Ketua Menteri Lim Guan Eng tiba.

Namun ternyata PERKASA bukan sekadar meninjau keadaan (macam polis pulak puak-puak ni), tetapi turut berperanan aktif menonjolkan sikap buruk mereka (kurang ajar le tu) terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang. Perkara ini diakui sendiri Mohd Rizuad seperti berikut:


Ketua Wira Perkasa Pulau Pinang, Mohd Rizuad Mohd Azudin menjelaskan tindakannya menunjukkan kasut di hadapan kereta Ketua Menteri, Lim Guan Eng Ahad lalu kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan beliau.


Guan Eng dilantik sebagai Ketua Menteri selepas Pilihan Raya Umum 2008.


Rizuad berkata, Guan Eng mampu meluangkan masa untuk menghadiri Himpunan Hijau 2.0 sebagai membantah projek Lynas di Gebeng, Pahang demi modal politiknya.


"Guan Eng didapati mengambil kesempatan dalam perhimpunan itu untuk berucap sambil memperkecilkan kerajaan di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menerusi slogon 1 Malaysia yang dianggapnya sebagai satu pembohongan. - Sinar Harian


Kemudian keluar pula berita berikut: (Malaysiakini)


Pemuda Umno Pulau Pinang kecewa dengan tindakan Ketua Menteri Lim Guan Eng yang membuat laporan polis berhubung dakwaan ancaman yang diterimanya semasa kekecohan Himpunan Hijau di Padang Kota, Pulau Pinang pada Ahad lalu.

Menurut ketuanya, Shaik Hussein Mydin (kanan), Lim menyalahkan Umno bagi apa yang berlaku terhadap dirinya pada hari berkenaan.

"Tindakan Lim ibarat orang tua nyanyuk yang cuba berebut botol susu dengan kanak-kanak,” katanya.

Namun, Shaik Hussein mendakwa beliau mengalu-alukan siasatan segera dan menyeluruh terhadap pihak yang bertanggungjawab mencetuskan huru-hara selepas ucapan ringkas Lim pada perhimpunan tersebut.


Mereka tanpa segan silu berperangai "amat kurang ajar" pada kaca mata budaya Melayu, dengan menunjukkan kasut kepada seorang Ketua Menteri yang dilantik secara sah melalui proses demokrasi. Kalau mereka tidak bersetuju dengannya perlu apa melakukan sikap kurang ajar terserbut sedangkan mereka juga bebas sebebas-bebasnya boleh mengadakan sebarang perhimpunan. Kalau masih kurang puas hati mereka boleh bekerja keras mengalahkan LGE masa PRU 13 yang sudah tidak berapa lama lagi.


Tetapi apabila ada pula warga lain yang bertindak mempertahankan Ketua Menteri mereka menyelarnya sebagai biadap dan boleh dicederakan. Apa saja tindakan mereka adalah betul belaka sementara orang yang tidak sebulu dengan mereka salah semua.

Adeeeeei tambi.....poooooorrrrrraaaaah!




2 ulasan:

  1. Bila aku tengok muka2 org UMNO & Perkasa rasa nk muntah. Berkarat.. Org ramai sebok nk selamatkan negara deme dok sebok nk selamatkan temolok deme. Tengin tahap dewa btoi puak2 nihhh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Syabas rakyat Pulau Pinang kerana sanggup melindungi Ketua Menteri
      dari ancaman puakx celaka tu.Tapi yang peliknya,Polisx yang ada disitu
      makan gaji buta ke?????PDRM telah diBTNkan oleh UMNOYAHUDI Laknatullah!!!!!!

      Padam