RENUNG-RENUNGKAN LAH WAHAI SAHABAT


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah A-Maidah ayat 8)


Isnin, 5 September 2011

BUKAN BENDERA MALAYSIA SAJA CIPLAK, BENDERA KUALA LUMPUR PUN SAMA!

Sejak akhir-akhir ini apabila tibanya 31 Ogos, maka akan bergemalah kembali tentang keciplakan bendera Malaysia dari bendera negara Amerika Syarikat. Perkara ini memanglah tidak dapat dinafikan lagi kerana kedua-dua bendera tersebut saling tak tumpah.

Sebenarnya ada sebuah lagi negara yang benderanya juga hampir sama dengan bendera Amerika iaitu negara Liberia. Negara tersebut memilih bendera yang diadaptasi dari bendera Negara Uncle Sam tersebut ada asas dan justifikasinya. Negara Liberia sebenarnya ditubuh dan dibangunkan oleh bekas-bekas hamba abdi yang dimerdekakan oleh tuan-tuan mereka di Amerika. Lalu mereka pulang ke Afrika dan menubuhkan negara Liberia (Liberation = pembebasan).  Lalu apa pula hubungan sejarahnya Malaysia dengan Amerika yang mempunya bendera yang begitu mirip?

Sebenarnya ramai yang tidak kisah dan ambil peduli tentang perkara ini kerana benda telahpun diterima dan bendera Malaysiapun telah lama berkibar. Biarlah benda ni menjadi bahan sejarah negara kita.

Namun, apabila bendera Kuala Lumpur yang baru diperkenalkan, saya menjadi terkejut! Kenapa rekabentuknya saling tak tumpah dengan bendera beberapa negara Amerika Selatan!

Untuk pengetahuan kita semua, bendera yang di atas sekali adalah bendera Columbia, diikuti oleh Equador, Venezuela (paling mirip) dan yang dibawah sekali adalah bendera Kuala Lumpur.

Cuba bandingkan dari segi jalur dan warnanya, semuanya sama. Yang berbeza hanyalah logonya saja. Negara-negara Amerika Selatan yang berjiran tersebut tentulah mempunya hubungan sejarah dan budayanya yang menyebabkan mereka memilih corak bendera yang hampir sama. Tapi kenapa pula bendera Kuala Lumpur juga memilih corak dan warna yang sama? Entahlah......nak kata ciplak nanti ada pula orang yang marah dan kata tidak patriotik.....LU PIKIR LA SENDIRI!

 

3 ulasan:

  1. memang KAU NI CUBA NAK MENIPU ORANG KOT MACAM MAT SABU MENIPU SEJARAH NI BENDERA WILAYAH PERSEKUTUAN LAH ....BENDERA KL DAN PUTRAJAYA LAINLAH CECK YOUR FACT FIRST JANGAN MALUKAN DIRI SENDIRI YANG BODOH TAK BOLEH DIAJAR TULAH MAK BAPAK SURUH GI SEKOLAH GI BERDEMO BERSYIT PULAK.

    BalasPadam
  2. Tak kisah la bendera KL ke WP. iSU POKOK YANG CUBA DIKETENGAHKAN OLEH PENULIS IALAH CIPLAK!

    BalasPadam
  3. Oii Leekonu, kau kutuk kata Mat Sabu menipu sejarah, kau dah baca ke buku Pengukir Nama Johor terbitan Yayasan Warisan Johor. Kalau belum elok kau baca dulu sebelum nak kondem orang.

    BalasPadam