RENUNG-RENUNGKAN LAH WAHAI SAHABAT


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah A-Maidah ayat 8)


Khamis, 15 September 2011

LARANGAN AHLI POLITIK BERCERAMAH AGAMA KESINAMBUNGAN DOKTRIN AGAMA SUKU POLITIK SUKU

Pengarah JAIS
Diberitakan bahawa Pengarah JAIS, Marzuki Hussin menyatakan bahawa semua ahli politik dilarang menyampaikan ceramah agama di masjid dan surau di seluruh negeri Selangor dengan tidak memberikan tauliah kepada mereka.  Mana-mana ahli politik yang mempunyai tauliah pula, tauliah mereka tidak akan diperbaharui selepas tamat tempohnya.

Maka dengan ini kesemua ahli politik di negeri Selangor tidak boleh lagi berdakwah dan berceramah agama di masjid dan surau di negeri Selangor (bagaimana pula kesahnya kalau bukan di masjid atau surau seperti kes Dr Asri?)

Dengan sendirinya juga, mana-mana cerdik pandai agama akan terpaksa memilih haluan sama ada untuk terus berdakwah atau menjadi ahli politik. Dan ini juga bermakna kalau mereka memilih haluan politik mereka tidak akan boleh lagi berdakwah. Jadi secara tidak langsung juga akhirnya cerdik pandai agama akan menjauhi politik dan hanya orang-orang jahil agama saja yang akan memenuhi gelanggang politik. Secara tidak langsung juga maka suara-suara dakwah akan terpinggir dan sepi dalam gelanggang politik negara!

Akhirnya doktrin pemisahan agama dan pemerintahan akan terjadi. Politik Suku Agama Suku!


Catatan dari Wikipedia:
Pemisahan di antara agama dan negara merupakan doktrin politik dan perundangan bahawa institusi kerajaan dan agama hendaklah dipisahkan dan bebas daripada pengaruh masing-masing.[1] Istilah ini selalu digunakan untuk merujuk kepada gabungan dua prinsip: kesekularan kerajaan dan kebebasan mengamalkan agama.[2]
Frasa pemisahan di antara gereja dan negara secara umum mula digunakan dalam surat yang ditulis oleh Thomas Jeffersonpada tahun 1802 kepada penganut baptis Danburry, di mana beliau merujuk kepada Pindaan Pertama Perlembagaan Amerika Syarikat yang mewujudkan "dinding pemisah" di antara gereja dan negara.[3] Frasa ini disebut dalam Mahkamah Agung Amerika Syarikat pertama kali pada tahun 1878,[4] dan dalam beberapa siri kes bermula pada tahun 1948.[5] Ini membawa kepada kepopularan dan diskusi politik tentang konsepnya.
Konsep ini diambil oleh banyak negara dalam bentuk yang pelbagai daripada struktur perundangan yang dipakai kepada pandangan tentang tugas agama dalam masyarakat. Prinsip yang sama seperti laïcité juga diguna pakai di Perancis dan Turkisementara beberapa negara sekular seperti Norway masih mengekalkan agama rasmi dalam perlembagaan. Konsep ini selari dengan idea-idea sosial dan politik lain termasuk sekularismekebebasan beragama dan pluralisme agama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan