RENUNG-RENUNGKAN LAH WAHAI SAHABAT


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah A-Maidah ayat 8)


Jumaat, 27 Januari 2012

APAKAH MENYIMPAN DAN MENONTON VIDEO LUCAH HALAL DI MALAYSIA?

Saya pun sebenarnya kurang pasti dengan undang-undang negara ini sama ada menonton, menyimpan dan mengedar kepada rakan-rakan video lucah itu dibenarkan ataupun menjadi kesalahan di bawah mana-mana akta. Yang pasti dalam Islam hukumnya adalah haram!

Kalau perkara ini bertentangan dengan undang-undang, kenapa si tua ini boleh mengaku menerima daripada orang yang dinamakan, dan telahpun menonton video lucah made-in Thailand tanpa dikenakan apa-apa tindakan? Bukan tugas beliau (si Tua itu) untuk menonton, menilai dan mengambil tindakan terhadap kandungan video itu!

Kepada si- Tua itu, banyak-banyak lah bertaubat, malu kat anak cucu, dah tua-tua dok tengok video tak senonoh lagi!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan