RENUNG-RENUNGKAN LAH WAHAI SAHABAT


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Surah A-Maidah ayat 8)


Khamis, 26 Januari 2012

CHANDRA MUZAFFAR KELIRU ANTARA HAK ASASI MANUSIA DAN FITNAH?

Presiden Pergerakan Keadilan Sedunia (JUST) Dr. Chandra Muzaffar berkata tindakan Anwar Ibrahim yang sering menyaman pihak lain yang mengkritiknya memperlihatkan sikap beliau (Anwar) yang tidak faham dan tidak menghormati hak bersuara pihak lain, serta bertentangan dengan imej demokrasi dan hak asasi manusia yang cuba diperjuangkan Ketua Pembangkang itu.

Sebelum itu seorang opoturnis politik, Ezam Mohd Nor membidas Anwar kerana tidak menyaman bekas rakan-rakannya yang sering menjaja keburukan Anwar dalam ceramah-ceramah mereka serta Trio Datuk T.

Kepada Ezam, mengenai Datuk Eskay, baik engkau tanya pihak polis, apa dah jadi dengan laporan polis yang dibuat oleh Anwar mengenai kes ini? Tak kan lama sangat nak siasat? Tak dengar khabar beritapun? Mengenai bekas rakan-rakan yang memfitnah beliau, ini jelas bententangan dengan apa yang Chandra cakap, kerana mereka bercakap di pentas politik maka Anwar membiarkan saja mereka kerana menghormati hak kebebasan bersuara dan demokrasi.

Chandra! saya merasa amat malu kerana tuan sebagai seorang cendekiawan (atau cendawan?) tidak dapat membezakan di antara hak kebebasan bersuara dengan fitnah. Sebagai seorang ISLAM, tuan tentu tahu hukumnya memfitnah orang. Apakah Anwar tidak mempunya hak mempertahankan diri? Insaf-insaflah wahai BEKAS PENSYARAHKU!

2 ulasan:

  1. Bukan keliru, bahkan mana boleh keliru. itulah menempek namanya. Macam melukut tepi gantang.

    BalasPadam
  2. saman ezam dan kawan2 ezam buat hapa
    kalu menang 100juta pun bukan bole bayar
    nak saman org sengkek nak buat apa prof?

    BalasPadam